Ryż - Co warto o nim wiedzieć ? 0

ryż

Ryż - Co warto o nim wiedzieć i dlaczego jest zdrowy ?

Ryż jest to najstarsza roślina uprawna, która jest doskonale tolerowana przez nasz organizm. Jego plantacje można spotkać na całym świecie. Stanowi on źródło cennych wartości odżywczych - węglowodanów złożonych, potasu, magnezu, żelaza oraz cynku. Co ważne ryż jest również źródłem witamin z grupy B, witaminy E i błonnika.

Zastosowanie oraz korzyści zdrowotne

Bardzo ważną cechą ryżu, szczególnie w dzisiejszych czasach jest to, że jest naturalnie bezglutenowy. Wiele osób ma problemy z tolerancją glutenu który może powodować zaburzenia funkcjonowania układu pokarmowego. Jest lekkostrawny oraz zawiera dużo skrobi i nie wywołuje gwałtownego wydzielania insuliny. Ma niski indeks glikemiczny – jednak zależy on od sposobu przygotowania i jego gatunku. In dłużej gotujemy ryż tym wyższy indeks glikemiczny.

Ryż możemy podzielić ze względu na długość jego ziaren - wyróżnia się 3 podstawowe rodzaje:

  • Ryż krótkoziarnisty – długość ziaren nie przekracza 5mm, bardzo łatwo wchłania wodę a po ugotowaniu jego ziarna sklejają się i tracą swój kształt. Idealny do sushi, risotto, czy paelii. Bardzo popularny w Azji.
  • Ryż średnioziarnisty – długość ziaren wynosi około 6 mm. Podobnie jak ryż krótkoziarnisty zawiera dużo skrobi, co ma wpływ na jego lepkość. Doskonale sprawdzi się do deserów i risotto.
  • Ryż długoziarnisty – ziarna tego ryżu są podłużne, mają ponad 7 mm długości, zawierają mniej skrobi, są zatem bardziej sypkie niż ryż krótkoziarnisty i średnioziarnisty. Po ugotowaniu ryż ten nie skleja się i zachowuje swój kształt. Idealny do zup i sałatek.

Są również podziały uwzględniające bardziej charakterystyczne różnice, jak kolor, smak, aromat czy zawartość wartości odżywczych. 

Do najpopularniejszych odmian dostępnych w sklepach zalicz się:

  • Ryż biały (długoziarnisty) – jest to oczyszczony ryż, pozbawiony zewnętrznych warstw ziarna. Umożliwia to szybsza obróbkę termiczną( ryż biały gotuje się ok. 15minut.) Jest dość neutralny w smaku, dlatego sprawdza się w wielu daniach oraz deserach.
  • Ryż jaśminowy – uprawiany głównie w Tajlandii, swoja nazwę zawdzięcza charakterystycznemu aromatowi który wytwarza się w trakcie gotowania ryżu - przypomina on właśnie zapach jaśminu. Ryż jaśminowy dobrze się sprawdza w daniach kuchni azjatyckiej, ale poza tym świetnie komponuje się z różnym deserami i daniami słodkimi; pasuje również do owoców i bakalii.
  • Ryż brązowy - Ryż brązowy powstaje na skutek ściągnięcia tylko jednej zewnętrznej warstwy. Pozostałe warstwy zostają, a więc ryż brązowy jest zarazem ryżem pełnoziarnistym, posiadającym więcej wartości odżywczych niż ryż biały. Ryż brązowy posiada też więcej błonnika pokarmowego i ma niższy indeks glikemiczny. Ryż brązowy ma dość charakterystyczny, lekko orzechowy posmak, dlatego pasuje do dań mięsnych, ale sprawdzi się też w sałatkach. Czas gotowania wynosi około 30-35 minut.
  • Ryż paraboliczny (parboiled) – Jest to ryż preparowany termicznie, a więc poddawany działaniu wysokiego ciśnienia, dzięki czemu zachowuje swoje wartości odżywcze. Co ciekawe, ryż parboiled nigdy się nie skleja. Z tego względu sprawdzi się w sałatkach i zupach. Ryż ten gotuje się około 15 minut.
  • Ryż arborio - Ryż arborio pochodzi z Włoch; to właśnie arborio stanowi podstawę słynnego, włoskiego risotto. Arborio jest dosyć kleisty - dzięki zawartej w nim skrobi można uzyskać gęsty sos do risotto. Ryż arborio można łatwo poznać po charakterystycznych, okrągłych ziarenkach.
  • Ryż dziki - Jest to roślina pochodząca z Ameryki Północnej, która szczególnie upodobała sobie tereny bagniste - można go spotkać nad wodą. Inna nazwa to zizania wodna lub owies wodny. Ta odmiana zawiera dużo wartości odżywczych, a zarazem ma niski indeks glikemiczny. Ryż dziki ma też mniej węglowodanów niż ryż biały, sprawdzi więc w diecie redukcyjnej. To jeden z najdroższych typów ryżu; dobrze komponuje się z rybami i owocami morza.
  • Ryż basmati - Najczęściej wykorzystuje się go w daniach indyjskich oraz tajskich. Ryż basmati jest bardzo aromatyczny a jego ziarenka po ugotowaniu są wręcz śnieżnobiałe, ale też sypkie, dlatego basmati dobrze sprawdzi się w sałatkach, pasuje również do mięs i ryb.
  • Ryż czerwony - Ryż czerwony to ryż średnioziarnisty, niepolerowany, uprawiany głównie w Indiach. Charakteryzuje się słodkim smakiem i orzechowym aromatem. Dobrze komponuje się z warzywami, drobiem oraz w sałatkach.
  • Czarny ryż - uprawia się go głównie w Azji, między innymi w Tajlandii i Indonezji. Czarny ryż zawiera dużo witaminy E, a więc wykazuje działanie antyoksydacyjne. Również jego kolor wskazuje na to, że czarna odmiana jest bogata w przeciwutleniacze (czerń świadczy o obecności antocyjanów, czyli pigmentów, które występują chociażby w owocach leśnych). Ryż czarny pasuje do owoców morza i mięsa, szczególnie do kaczki. Ryż czarny gotuje się około 35-40 minut.

Dostępny w naszym sklepie ryż jest wolny od modyfikacji genetycznych. Sprawdź naszą ofertę na www.jedzpij.pl

 

Komentarze do wpisu (0)

Aby dodać komentarz zaloguj się.
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa
od 230 zł
oferta oferta
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Przyprawy bio sklep internetowy

Suszone owoce | Kakao ekologiczne | Pasta orzechowa sklep | Masa kajmakowa cena

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl