Witamina D potocznie nazywana witaminą słońca. Jak dawkować, skąd pozyskiwać jakie plusy i minusy? 0

Witamina D

witamina-D-JEDZPIJ

 Ma ogromny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu, odpowiednia jej zawartość w organizmie wspiera strukturę wapniowo-fosforanową co przekłada się na prawidłową budowę kości. Witamina D składa się głównie z 16 substancji steroidowych a najważniejsze z nich to – witamina D2 i D3. Obie mają podobne działanie i skład chemiczny, odpowiadają głównie za transport i magazynowanie w układzie krążenia. Witamina  aby mogła pełnić swoje funkcje prawidłowo, musi być dostarczana do organizmu w odpowiednim stężeniu. Organizm w zasadzie jest w stanie wytworzyć ją samodzielnie podczas krótkiego spaceru w słońcu, w sezonie wiosenno-zimowym nie braknie nam słońca jednak aby uniknąć poparzenia stosujemy różne kremy z filtrem które znacznie utrudniają wchłanianie tej witaminy przez skórę. Z kolei jesienią i zimą z powodu zbyt małego nasłonecznienia proces produkcji witaminy D w organizmie może być niewystarczający.

Nadmiar i niedobór witaminy D

Zarówno nadmiar, jak i niedobór witaminy D w organizmie może mieć negatywne skutki. Do przedawkowania zwykle dochodzi podczas przyjęcia zbyt dużej dawki preparatów witaminowych, a niedobór często jest skutkiem zbyt małej ekspozycji na słońce w okresie jesiennozimowym.

Witamina D - skutki nadmiaru

Przedawkowanie witaminy D może prowadzić do gromadzenia się wapnia w tkankach i naczyniach krwionośnych naszego organizmu co w konsekwencji może prowadzić do zaburzeń pracy serca oraz  układu nerwowego. Ponadto zwiększa się ryzyko powstawania chorób nerek oraz pęcherzyka żółciowego. Przedawkowanie witaminy D jest również niebezpieczne dla płodu dziecka, gdyż może powodować różnego rodzaju deformacje oraz choroby kości. Dlatego bardzo ważne jest aby kontrolować przyjmowane przez nas suplementy aby uniknąć przedawkowania. Nie należy również lekceważyć objawów jakie mogą towarzyszyć zbyt dużej ilość witaminy D w naszym organizmie – takich jak : zmniejszony apetyt, ogólne osłabienie organizmu, odwodnienie, nudność, biegunka oraz ból głowy.

Witamina D - skutki niedoboru

Niedobór witaminy D – zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym jest dość powszechnym zjawiskiem, niedostateczna ilość tej witaminy może przyczynić się do poważnych problemów z naszym zdrowiem. W czasie życia płodowego dziecka może przyczynić się do powstania zaburzeń rozwoju mózgu, uszkodzeń jego funkcji oraz autyzmu. U małych dzieci może dojść do powstania krzywicy(zapalenia kręgosłupa) na wskutek zaburzonej gospodarki wapniowo-fosforowej, natomiast u osób dorosłych  do osteoporozy oraz choroby metabolicznej kości– rozmiękaniem kości. Poza tym niedobór witaminy D zwiększa ryzyko rozwoju chorób krążenia, powstawania otyłości, cukrzycy, chorób zapalnych i autoimmunologicznych oraz nowotworów. Wpływa na osłabienie mięśni, jest przyczyną ich skurczów oraz problemów z poruszaniem się. Niedobór witaminy D może także przyśpieszyć proces starzenia.

Witamina D - występowanie

Odpowiedni poziom witaminy D w organizmie teoretycznie możemy zapewnić sobie odpowiednią dietą. Niestety w produktach które spożywamy na co dzień zawartość tej ważnej witaminy jest stosunkowo mała. Najwięcej witaminy D można znaleźć głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, przede wszystkim w rybach morskich takich jak – węgorz, łosoś, śledź czy makrela.Najlepiej poddać je gotowaniu, pieczeniu lub duszeniu, Smażone tracą witaminę D, dlatego warto zwrócić uwagę nie tylko na spożywane produkty ale również na sposób ich przyrządzania. Niestety powszechnie wiadomo, że Polacy spożywają ryby za rzadko. Niewielkie ilości tej witaminy zawierają również: żółtka jajka, ser żółty, mleko krowie oraz produkty mleczne, oleje roślinne czy wątroba

Według zaleceń, powinno się przyjmować 2000 j.m.dziennego zapotrzebowania na witaminę D.

 

 

PRODUKT

        ZAWARTOŚĆ WITAMINY D          

węgorz świeży

 1200 j.m./100 g

śledź marynowany

 480 j.m./100 g

śledź w oleju

808 j.m./100 g

dorsz świeży

 40 j.m./100 g

gotowany/pieczony łosoś

 540 j.m./100 g

gotowana/pieczona makrela

 152 j.m./100 g

ryby z puszki (tuńczyk, sardynki)

200 j.m./100 g

żółtko jajka

 54 j.m./żółtko

ser żółty

7,6–28 j.m./100 g

mleko krowie

 0,4–1,2 j.m./100 ml

Synteza w skórze pod wpływem promieniowania 
UVB - ekspozycja ramion i nóg przez 15 minut 
na pełnym słońcu latem

2000-4000 j.m.

 

Zapraszamy do zakupów www.jedzpij.pl

Komentarze do wpisu (0)

Aby dodać komentarz zaloguj się.
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa
od 230 zł
oferta oferta
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Przyprawy bio sklep internetowy

Suszone owoce | Kakao ekologiczne | Pasta orzechowa sklep | Masa kajmakowa cena

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl